Polska 20. marką świata – czy rzeczywiście jesteśmy silnym brandem?

Szerokim echem w polskich mediach odbiły się wyniki kolejnej edycji raportu Nation Brands autorstwa Brand Finance. Wartość marki Polska jest wyceniana na 566 mld dolarów, co daje jej 20 pozycję na świecie. Czy Polska naprawdę jest tak silną marką?

Opublikowany w poprzednim tygodniu ranking pokazuje, że Polska kolejny raz zajęła 20 pozycję na świecie. Nasza marka jest wyceniana na 566 mld dolarów (spadek o 6% w porównaniu z poprzednim rokiem), co wydaje się być całkiem niezłym wynikiem, ale na tle USA (19,7 bln dolarów), Niemiec (4,2 bln dolarów), czy nawet Rosji (810 mld dolarów) nadal wyglądamy raczej skromnie. Warto rozważyć, dlaczego kraje takie jak Polska, czy też Rosja (której reputacja przeżywa obecnie kryzys) zajmują tak wysoką pozycję, czy te kraje naprawdę są tak dobrze postrzegane przez międzynarodową opinię publiczną? Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, chociaż nie jest tak źle jak niektórym sceptykom mogłoby się wydawać. Więcej

 Należy zacząć od tego, że Nation Brands nie jest jedynym raportem, który odnosi się do kategorii postrzegania państw na arenie międzynarodowej i siły ich marki. Warto jednak zauważyć, że jest on na swój sposób wyjątkowy bo w ramach Olinsowskiej wymiany tożsamości próbuje wyliczać wartości brandów poszczególnych państw. Oprócz Nation Brands możemy znaleźć również takie raporty jak Country RepTrak, Country Brand Index, Soft Power 30, czy też Nation Brand Index, które szerzej zostaną przedstawione w kolejnych wpisach. W wymienionych raportach ostateczne oceny postrzegania państw są (niestety dla Polski) nieco inne. Więcej.

Dodaj komentarz