Narzędzia międzynarodowego public relations

W ramach międzynarodowego public relations wykorzystuje się szerokie instrumentarium, które w swojej konstrukcji przypomina standardowe instrumenty wykorzystywane w public relations, którym nadano międzynarodowy wymiar, czego przykładem jest podział G. Szondi’ego, tj.:

  • międzynarodowe media relations,
  • zarządzanie wydarzeniami o charakterze międzynarodowym,
  • komunikacja publiczna,
  • lobbing,
  • sondaże opinii publicznej,
  • badanie wizerunku,
  • reklama,
  • elektroniczne (internetowe) public relations,
  • zarządzanie problemami i kryzysami.

B. Ociepka z kolei dzieli metody budowania wizerunku kraju na pośrednie oraz bezpośrednie. Do pierwszego grona zalicza takie działania jak:

  • oddziaływanie za pomocą rządowych i ministerialnych służb informacyjnych oraz        krajowych i międzynarodowych agencji informacyjnych,
  • budowanie wizerunku kraju poprzez oddziaływanie na media oraz dziennikarzy,
  • działalność kulturalna za granicą,
  • udział w imprezach wystawienniczych oraz targach,
  • podróże zagraniczne dyplomatów oraz polityków,
  • działalność w międzynarodowych organizacjach,
  • lobbing w międzynarodowych organizacjach,
  • pomoc rozwojowa,
  • misje militarne,
  • oddziaływanie za pomocą wydarzeń medialnych w kraju,
  • wsparcie kultury i nauki w kraju.

Z kolei do grona metod bezpośrednich B. Ociepka zaliczyła takie jak:

  • sprzedaż oraz promowanie najlepszych produktów za granicą,
  • akcje promocyjne oraz informacyjne kierowane do indywidualnych odbiorców,
  • organizacja turystyki w kraju i jej zagraniczna promocja,
  • wykorzystanie środków masowego przekazu do realizacji akcji promocyjnych
  • i reklamowych,
  • oddziaływanie poprzez produkty kultury masowej.

Kolejnym podziałem instrumentarium międzynarodowych public relations z punktu widzenia budowania wizerunku kraju jest ten zaproponowany przez M. Ryniejską-Kiełdanowicz, tj.:

  • targi oraz wystawy międzynarodowe,
  • lobbing,
  • promocja produktów za granicą,
  • działania w sferze kultury, ważne wydarzenia, znane osobistości,
  • niesienie pomocy z udziałem wojska w akcjach międzynarodowych,
  • promocja kraju za pomocą Internetu.