W ramach międzynarodowego public relations wykorzystuje się szerokie instrumentarium, które w swojej konstrukcji przypomina standardowe instrumenty wykorzystywane w public relations, którym nadano międzynarodowy wymiar, czego przykładem jest podział G. Szondi’ego, tj.:
- międzynarodowe media relations,
- zarządzanie wydarzeniami o charakterze międzynarodowym,
- komunikacja publiczna,
- lobbing,
- sondaże opinii publicznej,
- badanie wizerunku,
- reklama,
- elektroniczne (internetowe) public relations,
- zarządzanie problemami i kryzysami.
B. Ociepka z kolei dzieli metody budowania wizerunku kraju na pośrednie oraz bezpośrednie. Do pierwszego grona zalicza takie działania jak:
- oddziaływanie za pomocą rządowych i ministerialnych służb informacyjnych oraz krajowych i międzynarodowych agencji informacyjnych,
- budowanie wizerunku kraju poprzez oddziaływanie na media oraz dziennikarzy,
- działalność kulturalna za granicą,
- udział w imprezach wystawienniczych oraz targach,
- podróże zagraniczne dyplomatów oraz polityków,
- działalność w międzynarodowych organizacjach,
- lobbing w międzynarodowych organizacjach,
- pomoc rozwojowa,
- misje militarne,
- oddziaływanie za pomocą wydarzeń medialnych w kraju,
- wsparcie kultury i nauki w kraju.
Z kolei do grona metod bezpośrednich B. Ociepka zaliczyła takie jak:
- sprzedaż oraz promowanie najlepszych produktów za granicą,
- akcje promocyjne oraz informacyjne kierowane do indywidualnych odbiorców,
- organizacja turystyki w kraju i jej zagraniczna promocja,
- wykorzystanie środków masowego przekazu do realizacji akcji promocyjnych
- i reklamowych,
- oddziaływanie poprzez produkty kultury masowej.
Kolejnym podziałem instrumentarium międzynarodowych public relations z punktu widzenia budowania wizerunku kraju jest ten zaproponowany przez M. Ryniejską-Kiełdanowicz, tj.:
- targi oraz wystawy międzynarodowe,
- lobbing,
- promocja produktów za granicą,
- działania w sferze kultury, ważne wydarzenia, znane osobistości,
- niesienie pomocy z udziałem wojska w akcjach międzynarodowych,
- promocja kraju za pomocą Internetu.