„A taki ładny był – amerykański” – to powiedzenie z legendarnych Samych Swoich na stałe wpisało się do naszego codziennego języka. Warto zauważyć, że to pozornie zwyczajne i niewinne stwierdzenie pokazuje pewien sposób ówczesnego myślenia o narodowości produktów – w tym przypadku amerykańskich, określanych jako ładnych, lepszych i innowacyjnych. Co ciekawe, badania pokazują, że takie przekonanie wśród międzynarodowej opinii publicznej panuje do dzisiaj. Kiedy w połowie lat 60 odkryto, że efekt kraju pochodzenia ma znaczenie, tj. że produkty z pewnych krajów postrzegane są lepiej, a tym samym chętniej kupowane, uświadomiono sobie jak istotne dla biznesu może być postrzeganie państw. Mechanizm był prosty jeżeli w danym kraju tworzono konkretne produkty, które przede wszystkim broniły się swoją jakością, ale również o których się mówiło i przypisywało odpowiednią historię, to zaczynały one być kojarzone z tym krajem, a cechy związane z ich jakością były przekładane na państwo pochodzenia, co z kolei wpływało na powodzenie innych firm z branży a nawet zupełnie innych produktów. Więcej